روستای سرآب بیز


 

 

 

 

 

تصاویر بیشتر در ادامه ی مطلب...


ادامه مطلب
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:شهرستان باشت ,روستای سرآب بیز,چشمه,اسماعیل گشتاسب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 گلدسته های برافراشته در دل آسمان چشم نوازتر از دیگر مناظر چشم نواز بهاری روستای (سرابیز) چشم هر گردشگری را در شهرستان باشت محو تماشا می کند.

 در استان کهگیلویه وبویراحمد و در مسیر بابامیدان به گچساران و نرسیده به شهرستان باشت جاده ای فرعی شما را به سمت روستای سرابیز هدایت می کند. این روستا که از توابع شهرستان گچساران به حساب می آید با جمعیتی نزدیک به 700 نفر از روستا های بزرگ منطقه به حساب می آید ساکنین این روستا که همگی از سادات می باشند در گرد امام زاده سید محمد (ع) سکنی گزیده اند.

گلدسته ی برافراشته در دل آسمان چشم نوازتر از دیگر مناظر چشم نواز بهاری روستای (سرابیز) چشم هر گردشگری را در شهرستان باشت محو تماشا می کند.

وجود آستانه مقدس امامزاده سید محمد (ع) چون نگینی معنوی در بالادست روستای سیاحتی زیارتی سرابیز زمینه سیاحت معنوی شمار زیادی از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را فراهم کرده است.

اینجا جایی است که دل های عاشق را برسجاده وصل می نشاند و خوان قنوت را می گشاید و بهار نیایش و بندگی را بهاری تر از بهار طبیعت مفرح این مکان به هر طالب معرفتی عرضه می کند.

اینجا متبرک به سلاله ی پاکی از نوادگان امام زین العابدین(ع) است و زیارت این حرم مطهر جایی که سادات و پیکر شهدای مطهری در کنار آن آرمیده است، دل هر عاشقی را به حریم کوی دوست و روضه ی وصل رهنمون می کند.

در ورودی روستا سرابیز که منقوش از جلوه های رنگارنگ بهاری است، خالق خلقت تابلویی از زیباترین تصویر بدیع طبیعت را عرضه قدم و نگاه هر تازه واردی کرده است.

زلال جاری آب در حالی که گلهای سفید روییده در آب زیبایی کم نظیر سیمای آبی این چشمه برم نسبتا طولانی را تکمیل نموده است، منظره ای مفرح را خلق کرده که در کمتر جایی دیگری می توان یافت.

اینجا زیبایی گلدسته های تماشایی امام زاده محمد(ع) در کنار تک درخت بلوط و حریر سبزفام و با نشاط پوشیده از گل وگیاه بر دامن دشت و دمن و سیمای این روستا، ترسیم زیباترین منظره بدیع خلقت است.

جوشش چشمه های آب زلال کمی پایین تر از حرم مطهر در حالی که تا چشم کار می کند زمین، دشت و کوه پوشیده از سبزه، باغ ، جنگل بلوط و دیگر مواهب طبیعی دیدنی است، خلق تماشایی ترین جلوه ی سحرآمیز بهاری است.

رستن گیاه خوش خوراک (بکلو) بر بهانه سفر سیاحتی و زیاتی به امامزاده سیده محمد(ع) افزوده است و این روزها تعداد کسانی که از دیگر شهرهای استان در محدوده چشمه های آب این روستا سرگرم چیدن این گیاه هستند، کم نیست.

وجود منطقه سیاحتی تفریحی (کلگله امیرشیخی) دربالادست حرم مطهر امامزاده سید محمد براهمیت و رونق تفرج به این منطقه گردشگری بکر افزوده است.

قرارگرفتن این سیاحتگاه طبیعی در دامنه ی کوه (خامی) ،جود چشمه های آب ، طبیعت مفرح و جنگل بلوط با چشم انداز جذاب تپه های یکپارچه سبز از گل و گیاه و کوه های مشرف براین منطقه بر رونق گشت وگذار گردشگران در ایام نورز در این منطقه را رونق بخشیده است.

روستای سراب بیز تنها یک روستای زیارتی نیست، بلکه به لحاظ وجود چشمه پرآب در سالهای پربارش و زمینهای مستعد یکی از مناطق کشاورزی شهرستان باشت نیز محسوب می شود.

در وضعیت کلی این امامزاده، محل زیارتگاه پاکدلان و عاشقان بسیاری است که از گوشه و کنار این مناطق (گچساران، نورآباد، باشت، یاسوج، دهدشت ....) به زیارت مرقد مطهرش می آیند و گاه شبانه روز را در این مکان مقدس بیتونه می کنند.

حرم مطهر امام زاده سید محمد (ع) پدر امامزاده (شاه زین الدین علی(ع)) در 7 کیلومتری باشت واقع شده است.

 

 

 

 

نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: سه شنبه 19 شهريور 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , sarabiz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com