روستای سرآب بیز


هر یک از نشانه‌ها و نمادهای سفره هفت سین بیانگر رمز و رازی‌اند که در هر زمان و مکان مفهوم خاص خود را بیان می‌کنند، زیرا نشانه‌شناسی یک علم در زبان‌شناسی و انتقال مفهوم و دریافت اعلانات است. هر یک از این اشیا سخنی برای گفتن و اندرزی برای شنیدن دارند. از این رو باید به چشم پندآموز به آن‌ها نگریست و گوش پندآموز داشت تا به رمزگشایی این نشانه‌ها دست یافت.

«سنجد، گام نخست سفره هفت سین به نشانه ورود به سرزمین خرد و ندای خردگرایی و دعوت به عقل است. گام دوم، «سیب»، راهیابی به شهر سلامتی و نماد صحت، سلامت شخص و جامعه است، سومین قدم، «سبزه» رسیدن به ساحل ایثار و مفهوم آن صلای از خودگذشتگی و ایثار است. پایه چهارم «سمنو»، دست‌یابی به خانه توانایی و نیایش قدرت و مبارزه با ضعف است. گام پنجم، «سیر»، نماد و نشانه مناعت طبع که شایسته است انسان همواره با قناعت بر جهان بنگرد. شاخه ششم، «سرکه»، نماد پذیرش ناملایمات و پذیرش واقعیت‌های حیات است و گام هفتم، «سماق»، نماد و نشانه صبر، بردباری و شرط دست‌یابی به پیروزی و نشستن بر اریکه کامیابی، مبارزه و مقاومت است.

نوروز کهن‌ترین جشن به جا مانده از ایران باستان
دادخواه درباره پیشینه تاریخی نوروز می‌گوید: نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است به همین دلیل می‌توان دریافت که خاستگاه نوروز در ایران باستان محسوب می‌شود. کوروش دوم، بنیان‌گذار هخامنشیان، نوروز را در سال ۵۳۸ پیش از میلاد، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامه‌هایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکان‌های عمومی و منازل شخصی و بخشش محکومان را اجرا می‌کرد. این آیین‌ها در زمان سایر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار می‌شده است.

در زمان داریوش یکم، مراسم نوروز در تخت‌جمشید برگزار می‌شد. البته در سنگ‌نوشته‌های به‌جا مانده از دوران هخامنشیان، به‌طور مستقیم اشاره‌ای به برگزاری نوروز نشده است اما مطالعات روی این سنگ‌نوشته‌ها نشان می‌دهد که مردم در دوران هخامنشیان با جشن‌های نوروز آشنا بوده‌اند.

هخامنشیان نوروز را با شکوه و عظمت جشن می‌گرفته‌اند و شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ پیش از میلاد سکه‌ای از جنس طلا ضرب کرد که در یک طرف آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شده است.

 
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: یک شنبه 24 اسفند 1393برچسب:نوروز,سفره هفت سین,رمز,اسماعیل گشتاسب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

نوروز از آن جا که با تحول طبیعت و آغاز بهار، شکفتن و سرسبزی دشت و دمن و پیام مهربانی و همدلی همراه است از پس ده ها قرن، همچنان در دل و دیده مردمان جلوه گری می کند.

بوی بهار می آید و هنگامه نوروز شده، صدای نوروز باستانی از پس قرن ها در گوش زمان می پیچد و همه ساله و هماره به یاد می آورد رسم و آیین دلنشین ایرانیان پاک فطرت، نیک اندیش، نیک گفتار و نیک رفتار را. نوروز از آن جا که با تحول طبیعت و آغاز بهار، شکفتن و سرسبزی دشت و دمن و پیام مهربانی و همدلی همراه است از پس ده ها قرن، همچنان در دل و دیده مردمان جلوه گری می کند. خجسته آیین نوروز چون هنگامه بیداری گل ها و درختان و سرآغاز آواز بلبلان و غزل سرایی شاعران و شروع گردش جدید زمین و شماره خوردن...

 


ادامه مطلب
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:بهار،نوروز،گل،طبیعت،روستای سرآب بیز،اسماعیل گشتاسب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

به بهانه 18 اسفند
روز بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی
تاریخ ایران، از همان آغاز عرصه حضور انسان هایی بزرگ بوده که تفکر و سلوک آنها ، اندیشه ها و نظرگاه ها را به خود معطوف کرده و به تغییر مواضع و عملکرد ها منجر شده است.
حکایت هایی که دوست و دشمن از این بزرگان بر زبان رانده و موضع گیری های خاص راسبب شده نشان از تاثیر گزاری اجتباب ناپذیر آنان در عرصه خرد ورزی، داشته و دارد.

سید جمال الدین اسد آبادی از جمله شخصیت هایی است که توسط بزرگان و مشاهیر مورد...

 


ادامه مطلب
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:بیدارگر شرق،سید جمال الدین اسدآبادی،مشاهیر،تاریخ،روستای سرآب بیز،اسماعیل گشتاسب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

17 اسفند، سالروز شهادت محمدابراهیم همت، سردار خیبر است. به همین مناسبت، ویژگی‌های این سردار بزرگ که از زبان یکی از همرزمان ایشان نقل شده است در ادامه می آید.

همرزم شهید همت با اشاره به ویژگی‌های شاخص این شهید که سبب شناخته شدن و محبوبیت وی در میان نسل امروز شده است، اظهار کرد: شهید همت مصداق بارز «نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً» بود.

محسن پرویز، همرزم شهید محمدابراهیم همت درباره ویژگی‌هایی که سبب محبوبیت این شهید میان نسل جوان امروز شده است اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز این شهید که اگر در هر کسی باشد موفق می‌شد، دلبسته نبودن به دنیا و...


ادامه مطلب
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: یک شنبه 17 اسفند 1393برچسب:سردار خیبر,شهید همت,بسیجیان,شهادت,روستای سرآب بیز,اسماعیل گشتاسب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اقتدا به چشمان زیبانگر زینب در گذرگاه تاریخ
او برای علی (ع) چون فاطمه (س) برای محمد (ص) بود.
 پاره تن زهرای مرضیه (ع) است.

علی (ع) - شیرمرد میادین رزم و مقتدای راستین مردان الهی - پدر او   و حسنین (ع) برادران اویند.
 همسر او عبدالله بن جعفربن ابیطالب  - مردی سخاوتمند و کریم - بود.
درپنجم  جمادی الاول و در پنجمین سال هجرت ، چشم به دنیا گشود و در یکسال ونیم و به روایتی دیگر ، چهار سال پس از شهادت حسین بن علی به سوی معبود شتافت.
او را چه بخوانیم ؟

کوه صبرو ایمان ، مظهر رضا و تسلیم یا آئینه...


ادامه مطلب
نویسنده: اسماعیل گشتاسب ׀ تاریخ: سه شنبه 5 اسفند 1393برچسب:ولادت ،حضرت زینب کبری،تاریخ،محمد،علی،فاطمه،روستای سرآب بیز, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , sarabiz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com